top of page
Søk
  • HÃ¥kon Hegrestad

NY SKOLEREKORD AV ARNE KALLAND-OLSEN

Arne Kalland-Olsen innfridde favorittstempelet så til de grader under testløpet tirsdag kveld. Han løp de 4,08 kilometerne raskere enn noensinne, og det på ekstremt lave 12:15. Tiden er fem sekund raskere enn Martin Finne sin rekord fra fjoråret. Det er allikevel knyttet litt usikkerhet om Kalland-Olsen kommer til start under BergeNSBaneløpet 2020.


Det var naturligvis knyttet store forhåpninger til gårsdagens testløp. Flere sterke kandidater på herresiden stilte til start med et ønske om å løpe seg inn på adelslisten. Dette ble faktum for styrets egne Arne Nygaard (12:56) og nevnte Arne Kalland-Olsen. Disse to navnebrødrene satte full fart fra start og fikk tidlig en luke til resten av feltet.


- Planen var å holde skolerekordfart til vending og forhåpentligvis øke på veien tilbake. En enkel og grei plan.


Videre på ferden mot Eidsvågneset fortsatte Kalland-Olsen i sitt sedvanlige høye tempo og økte ledelsen fra resten av deltakerne.

- Jeg fikk en god følelse da jeg slapp å høre den voldsomme pesingen fra Arne. Det viktigste var fortsatt å fokusere på å løpe mitt løp raskest mulig.


Treningsansvarlig Arne Nygaard var fornøyd med egen innsats, og poengterer samtidig viktigheten av å stille på Stafkom sine treninger.

- Rekorder er til for å slås, og det viser Kalland i dag. Han stiller opp på nesten hver trening og legger ned en betydelig arbeidsinnsats utenom øktene.


På vei tilbake til skolen var det flere tilskuere som stod langs veien og heiet frem vår nybakte mester. Avslutningen stod i stil med skippertakene til studentene på skolen, der den siste kilometeren havnet på lave 2:55.

- Det ga meg en ekstra boost å høre heiaropene om at jeg kunne slå rekorden. Da var det bare å bite tennene sammen og gi alt de siste meterne.


Etter målgang var det en slagen herre som fikk sin velfortjente hyllest med varme klemmer og servering av god saft og Oreo i ekte Stafkom-stil.


Flere store mediehus har vist sin interesse etter prestasjonen, men Arne tok seg tid til en rask prat om gårsdagens bragd. Vi var spesielt interessert i å høre om han hadde noen tips å dele til oss løpeentusiaster og om planen videre.


- Det tok ikke lang tid fra jeg ankommet NHH til at jeg virkelig begynte å løpe mer. Jeg ble kjent med mange spreke folk som jeg kunne trene sammen med. Fellesskapet i Stafkom og generelt på skolen er det som gjør at vi hjelper hverandre til å ta nye steg. Jeg vil derfor takke alle som har bidratt på veien. Dette er en felles seier!


Under årets BBL leverte Arne en maktdemonstrasjon opp Sollihøyda som endte i en durabel spurtseier til den ydmyke gutten fra Haugesund. Det er riktignok ikke sikker at vi får se han til start under BBL 2020.


- Det har seg slik at jeg skal til den franske rivieraen på et utvekslingssemester (les treningsleir). Selvfølgelig vil jeg gjerne representere skolen under Vårens Sprøeste Eventyr, men det kan jeg dessverre ikke garantere. Vi få se om ledelsen i Antibes forstår viktigheten av BBL og at jeg dermed kan få litt tilrettelagt undervisning.


Lederen i Stafkom, Vetle Lunde, hadde dette å si om gårsdagens store begivenhet:

- Dette er enormt imponerende, og det varmer godt i mitt kjære Stafkom-hjerte å se at det lykkes for en som er så strukturert og målrettet i treningsarbeidet. Denne mannen tar stadig nye steg og det har vært rått å følge utviklingen hans fra syklist til en ekte løpslegende her på NHH.


Også i kvinneklassen ble det løpt fort. Denne gangen var det Karoline Saltermark som kom først i mål. Hun klarte å løpe den 2,4 kilometer lange runden på fantastiske 9:10, noe som var tre sekunder bak personlig rekord. Det var ingen tvil om at konkurranseinstinktet var på plass for samtlige av deltakerne, da de lå strødd utover målområdet.


Vi vil oppsummere med å rette en stor takk til alle funksjonærer som stiller opp og til deltakerne som bidrar med fantastisk innsats og engasjement. En spesiell takk går selvfølgelig til Arne Kalland-Olsen som viste oss hvordan stor idrett ser ut live!


Ønsker du å bli kjent med alle de spreke studentene vi har på skolen, anbefaler vi deg å trykke deg inn på lenken under.



582 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page